Leesten

Supplementen

Voeringschoenen

Onderwerken

Voeringschoenen

Geeft steun aan de schoen.

Hoe worden voeringschoenen gemaakt.

Als de drager van orthopedische schoenen veel steun nodig heeft wordt vaak gebruik gemaakt van een voeringschoen. In de voeringschoen wordt de steun verwerkt die een orthopedische schoen moet bieden.

Het maken van een voeringschoen begint bij een patroon. Dit patroon wordt gemaakt aan de hand van de leest. Dit patroon worden overgenomen op het leer en vervolgens uitgesneden. Het patroon bestaat uit twee losse helften die na het uitsnijden aan elkaar worden gestikt en als geheel weer op de leest gepent. 

Voordat de verstevigingen erop gezet worden komt eerst nog de polstering. Dat is een zacht materiaal. De verstevigingen in de schoen zitten op de hoogte van de enkels. Als de polstering niet wordt toegevoegd zitten de enkels direct tegen de versteviging en die zijn hard. Enkels zijn het meest gevoelig en voelt ook niet prettig. Voor de polster is de keuze van het materiaal enorm. Daar komt de wens van de klant om de hoek kijken.

Met de polstering erop zijn nu de verstevigingen aan de beurt. Dat zijn de contrefort aan de achterzijde en de neus aan de voorzijde. De mogelijkheden van materiaalkeuze voor de versteviging lijkt bijna eindeloos. Dat maakt het echt maatwerk. Sommige willen verschillende soorten met elkaar gecombineerd hebben en ook dat is allemaal mogelijk. De wens van de drager staat ook hier weer centraal.

Met een voeringschoen kan nog meer gecorrigeerd worden, wanneer iemand bijvoorbeeld naar binnen staat. Er wordt gekeken naar wat iemand nodig heeft. Dat kan voor mij betekenen dat ik iets moet proneren of supineren. Dit is vaktaal voor het naar binnen of buiten zetten van de schoen. Wat ook mogelijk is is het breder maken, lateraal of mediaal. Dit wordt de schoring genoemd.

Nu plaats ik ook al de hak en tijdelijke haken voor de veters. De voeringschoen wordt uitgeleest en dan kan de drager hem passen bij de orthopedisch schoenmaker. Zo kan het draagcomfort en de maten worden gecontroleerd. Wanneer alle maten na het passen goed blijken te zijn wordt de voeringschoen weer ingeleest om de afwerkingsfase in te gaan. Hoe dat in z’n werk gaat, vertel ik bij ‘onderwerken’.

Prijzen

Niet geheel onbelangrijk.
Klik hier voor de actuele prijzen.

Contactgegevens

Vragen? Stel ze gerust.

06-11145162

Telefonisch contact opnemen?
Tijdens de werktijden is de werkplaats te
bereiken op het bovenstaand nummer.

Meteen een mail sturen?
Klik op het mailadres hierboven, stel je vraag en ik mail je zo snel mogelijk terug.

De werkplaats is gevestigd op:
Weertsgoed 8
5993 HT Maasbree

©Alle rechten voorbehouden

byRaymond [KVK 14104274]

MADE WITH ❤︎ BY KLOPPR

Leesten

Supplementen

Voeringschoenen

Onderwerken

Voeringschoenen

Geeft steun aan de schoen.

Hoe worden voeringschoenen gemaakt.

Als de drager van orthopedische schoenen veel steun nodig heeft wordt vaak gebruik gemaakt van een voeringschoen. In de voeringschoen wordt de steun verwerkt die een orthopedische schoen moet bieden.

Het maken van een voeringschoen begint bij een patroon. Dit patroon wordt gemaakt aan de hand van de leest. Dit patroon worden overgenomen op het leer en vervolgens uitgesneden. Het patroon bestaat uit twee losse helften die na het uitsnijden aan elkaar worden gestikt en als geheel weer op de leest gepent.

Voordat de verstevigingen erop gezet worden komt eerst nog de polstering. Dat is een zacht materiaal. De verstevigingen in de schoen zitten op de hoogte van de enkels. Als de polstering niet wordt toegevoegd zitten de enkels direct tegen de versteviging en die zijn hard. Enkels zijn het meest gevoelig en voelt ook niet prettig. Voor de polster is de keuze van het materiaal enorm. Daar komt de wens van de klant om de hoek kijken.

Met de polstering erop zijn nu de verstevigingen aan de beurt. Dat zijn de contrefort aan de achterzijde en de neus aan de voorzijde. De mogelijkheden van materiaalkeuze voor de versteviging lijkt bijna eindeloos. Dat maakt het echt maatwerk. Sommige willen verschillende soorten met elkaar gecombineerd hebben en ook dat is allemaal mogelijk. De wens van de drager staat ook hier weer centraal.

Met een voeringschoen kan nog meer gecorrigeerd worden, wanneer iemand bijvoorbeeld naar binnen staat. Er wordt gekeken naar wat iemand nodig heeft. Dat kan voor mij betekenen dat ik iets moet proneren of supineren. Dit is vaktaal voor het naar binnen of buiten zetten van de schoen. Wat ook mogelijk is is het breder maken, lateraal of mediaal. Dit wordt de schoring genoemd.

Nu plaats ik ook al de hak en tijdelijke haken voor de veters. De voeringschoen wordt uitgeleest en dan kan de drager hem passen bij de orthopedisch schoenmaker. Zo kan het draagcomfort en de maten worden gecontroleerd. Wanneer alle maten na het passen goed blijken te zijn wordt de voeringschoen weer ingeleest om de afwerkingsfase in te gaan. Hoe dat in z’n werk gaat, vertel ik bij ‘onderwerken’.

Prijzen

Niet geheel onbelangrijk.
Klik hier voor de actuele prijzen

Contactgegevens

Vragen?
Stel ze gerust.

06-11145162

Telefonisch contact opnemen?
Tijdens de werktijden is de
werkplaats te bereiken op het
bovenstaand nummer.

Meteen een mail sturen?
Klik op het mailadres hierboven,
stel je vraag en ik mail je zo snel
mogelijk terug.

©Alle rechten voorbehouden

byRaymond [KvK 14104274]

MADE WITH ❤︎ BY KLOPPR