Leesten

Supplementen

Voeringschoenen

Onderwerken

Leesten

Een leest is maat- en vakwerk.

Hoe worden leesten gemaakt.

Het maken van een leest doe ik aan de hand van een gipshuls. Die levert de opdrachtgever mij aan. Wanneer de gipshuls bij mij binnenkomt begin ik met het maken van een gat in de voorkant van de huls. Waarvoor dient dat gat? Daar wordt een schroef in geplaatst. Deze schroef zorgt er voor dat de leest, wanneer hij straks af, is makkelijker kan worden ingezet en daardoor ook een langere levensduur heeft.

Voordat de leest gegoten wordt bewerk ik de binnenkant van de huls met een anti hechtmiddel.  Tevens verwerk ik ook een inslagmoer. In deze moer wordt uiteindelijk de schroef gedraaid. Met de schroef en de moer in de huls kan ik de leest gaan gieten. Dat gieten gebeurt met een twee componenten schuim. Wanneer het helemaal is uitgehard kan zowel het gips als de schroef worden verwijderd.

Er is nu, van uitgehard schuim, een leest ontstaan. Daarmee kan nog geen onderwerk worden gemaakt omdat de voet dan geen ruimte in de schoen zou hebben. Daarom ga wat in vakterm heet: aanmodeleren. Door de voorkant eerst weer ruw te maken kan ik met het twee componenten schuim nog een stuk aanzetten. De stuk wordt de aantopneus genoemd. Door hier een rode kleurstof aan toe te voegen is het verschil tussen de voet en de aantopneus zometeen goed zichtbaar is. 

Vervolgens ga ik het model intekenen op de blauwdruk en de gehele leest ruw maken. Tijdens het ruw maken schuur ik voor 80% de neus nauw in de leest. Voordat ik verder kan met afwerken komt nu een hele belangrijke stap in het productieproces. Het controleren van de maten, want het is immers maatwerk. Vanuit deze maten weet ik of het voldoende is of dat er eventueel nog een keer wat aangesmeerd moet worden. Mocht dat het geval zijn dan moet ik dat eerst doen voordat ik hem helemaal in de maten kan schuren. 

Voor het controleren van de maten gebruik ik de blauwdruk, maar bij de gipshuls krijg ik meestal ook een schuimbakje meegeleverd. Een bakje met daarin een soort foam waarin ook een afdruk van de voet is gemaakt. Daar kan ik de leest inzetten en kijken of hij overval goed past. Is het niet te smal en niet te breed. Dit schuimbakje dient tevens als extra controle die samen met de blauwdruk moeten zorgen voor een perfect pasvorm.

Wat ik goed in de gaten moet houden is het bodemprofiel. Heel belangrijk! Dat is dus ook een van de redenen waarom de neustop met een rood wordt gegoten. Zo kan ik precies zien of het allemaal past en of voldoende ruimte voor de tenen is. Er moet voor in de schoen voldoende ruimte zijn. Het mag absoluut niet gaan knellen. Als alle maten helemaal kloppen wordt leest helemaal glad gemaakt. Dit gebeurt met een luchtrol. Even schoonmaken en dan met een schuurpapiertje het resultaat helemaal glad maken. Tot slot wordt het gat van de schroef iets opgeboord zodat de schroef er fijn in valt. Dan kan de schroef erin en is de leest klaar.

Prijzen

Niet geheel onbelangrijk.
Klik hier voor de actuele prijzen.

Contactgegevens

Vragen? Stel ze gerust.

06-11145162

Telefonisch contact opnemen?
Tijdens de werktijden is de werkplaats te
bereiken op het bovenstaand nummer.

Meteen een mail sturen?
Klik op het mailadres hierboven, stel je vraag en ik mail je zo snel mogelijk terug.

De werkplaats is gevestigd op:
Weertsgoed 8
5993 HT Maasbree

©Alle rechten voorbehouden

byRaymond [KVK 14104274]

MADE WITH ❤︎ BY KLOPPR

Leesten

Supplementen

Voeringschoenen

Onderwerken

Leesten

Een leest is maat- en vakwerk.

Hoe worden leesten gemaakt.

Het maken van een leest doe ik aan de hand van een gipshuls. Die levert de opdrachtgever mij aan. Wanneer de gipshuls bij mij binnenkomt begin ik met het maken van een gat in de voorkant van de huls. Waarvoor dient dat gat? Daar wordt een schroef in geplaatst. Deze schroef zorgt er voor dat de leest, wanneer hij straks af, is makkelijker kan worden ingezet en daardoor ook een langere levensduur heeft.

Voordat de leest gegoten wordt bewerk ik de binnenkant van de huls met een anti hechtmiddel.  Tevens verwerk ik ook een inslagmoer. In deze moer wordt uiteindelijk de schroef gedraaid. Met de schroef en de moer in de huls kan ik de leest gaan gieten. Dat gieten gebeurt met een twee componenten schuim. Wanneer het helemaal is uitgehard kan zowel het gips als de schroef worden verwijderd.

Er is nu, van uitgehard schuim, een leest ontstaan. Daarmee kan nog geen onderwerk worden gemaakt omdat de voet dan geen ruimte in de schoen zou hebben. Daarom ga wat in vakterm heet: aanmodeleren. Door de voorkant eerst weer ruw te maken kan ik met het twee componenten schuim nog een stuk aanzetten. De stuk wordt de aantopneus genoemd. Door hier een rode kleurstof aan toe te voegen is het verschil tussen de voet en de aantopneus zometeen goed zichtbaar is.

Vervolgens ga ik het model intekenen op de blauwdruk en de gehele leest ruw maken. Tijdens het ruw maken schuur ik voor 80% de neus nauw in de leest. Voordat ik verder kan met afwerken komt nu een hele belangrijke stap in het productieproces. Het controleren van de maten, want het is immers maatwerk. Vanuit deze maten weet ik of het voldoende is of dat er eventueel nog een keer wat aangesmeerd moet worden. Mocht dat het geval zijn dan moet ik dat eerst doen voordat ik hem helemaal in de maten kan schuren.

Voor het controleren van de maten gebruik ik de blauwdruk, maar bij de gipshuls krijg ik meestal ook een schuimbakje meegeleverd. Een bakje met daarin een soort foam waarin ook een afdruk van de voet is gemaakt. Daar kan ik de leest inzetten en kijken of hij overval goed past. Is het niet te smal en niet te breed. Dit schuimbakje dient tevens als extra controle die samen met de blauwdruk moeten zorgen voor een perfect pasvorm.

Wat ik goed in de gaten moet houden is het bodemprofiel. Heel belangrijk! Dat is dus ook een van de redenen waarom de neustop met een rood wordt gegoten. Zo kan ik precies zien of het allemaal past en of voldoende ruimte voor de tenen is. Er moet voor in de schoen voldoende ruimte zijn. Het mag absoluut niet gaan knellen. Als alle maten helemaal kloppen wordt leest helemaal glad gemaakt. Dit gebeurt met een luchtrol. Even schoonmaken en dan met een schuurpapiertje het resultaat helemaal glad maken. Tot slot wordt het gat van de schroef iets opgeboord zodat de schroef er fijn in valt. Dan kan de schroef erin en is de leest klaar.

Prijzen

Niet geheel onbelangrijk.
Klik hier voor de actuele prijzen

Contactgegevens

Vragen?
Stel ze gerust.

06-11145162

Telefonisch contact opnemen?
Tijdens de werktijden is de
werkplaats te bereiken op het
bovenstaand nummer.

Meteen een mail sturen?
Klik op het mailadres hierboven,
stel je vraag en ik mail je zo snel
mogelijk terug.

©Alle rechten voorbehouden

byRaymond [KvK 14104274]

MADE WITH ❤︎ BY KLOPPR