De fase waarin het schoenen worden.
Hoe worden onderwerken gemaakt.
Het maken van onderwerken is fijn werk. Je moet vanaf het begin voorzichtig zijn met alle materialen omdat je bezig bent met het eindproduct.
Wanneer de drager van de schoenen samen met de orthopedisch schoenmaker het model gekozen heeft kom ik in beeld. De leesten, de supplementen, schachten met voering, leer voor de contrefort, eventuele randen en/of stootbanden, versteviging voor in de zool en de zolen worden mij aangeleverd. Met al die materialen samen kan ik de onderwerken maken.
Ik start door het supplement los te maken van de leest. Vanuit het supplement begin ik met opbouwen. Door eerst de binnenzool eronder te zetten en een versteviging aan de zool toe te voegen. Die versteviging is de gelengveer. Deze veer, een soort ijzeren strip, zorgt dat het niet gaat doorzakken. Met deze twee onder het supplement voeg ik het weer samen met de leest en komt de schacht over het geheel heen. De schacht is het overleer en de voeringleer samen.
Bij de aanlevering van de materialen zit ook altijd een blad met informatie over de uiteindelijke schoen. Aan de hand van dit blad kan ik zien welke hoogte de schacht uiteindelijk krijgt. Als de schacht netjes recht op leest zit. Dan ga ik hem oppennen. Met een stuk of zes spijkers zet ik de schacht vast op de binnenzool. Door ook de veters erin te rijgen kan ik het overleer dichtmaken en strak aan de leest laten sluiten. Een soort opspannen eigenlijk. Nu de schacht mooi aansluit knip ik de spijkers door. Daardoor blijft het voeringleer vastzitten en kan het overleer omhoog worden geklapt. Nu kan de voering helemaal goed worden vastgezet aan de hand van nietjes op de binnenzool. Ook de neus kan nu erop. Een versteviging aan de voorkant van de schoen.
Aan de achterkant komt de contrefort. Die contrefort wordt gemaakt van leer. Leer heeft van zichzelf een stevige eigenschap, maar door het leer wat dunner te maken en een uur in het water te leggen wordt het goed soepel om te verwerken. Na een uur in het water wordt deze ingestreken met lijm en aan de achterkant op de voering toegevoegd en klop ik de contrefort mooi in model. Dit moet nu een dag drogen.
De volgende dag kan ik door met het afwerken van de onderkant. Door een mooie rechte kant erin te maken en mocht het nodig zijn dan nog wat kurk toe te voegen om de onderkant af te werken. Uiteraard is dat afhankelijk van hoe de onderkant van gekozen model eruit ziet. Nu de onderkant ook af is kan het overleer weer terug naar beneden en ook mooi strak vastgemaakt worden aan de contrefort en de binnenzool.
Nu kan de afwerking aan de onderkant beginnen, maar dit is dan weer sterk afhankelijk van het uiterlijk van de schoen en de mogelijkheden daarin zijn groot. Als de schoen een rand heeft wordt dit eerst rondom gemaakt. Het kan ook een stootband zijn in plaats van een rand die komt dan weer wat hoger uit. Na deze stap wordt de hak geplaatst. Ook de hak heeft weer te maken met het uiterlijk van de schoen. De maten van de hak staan ook altijd vermeld op het informatieblad. Wanneer de hak erop zit kan de zool worden geplaatst en mooi rondom worden afgewerkt. Dan zijn de onderwerken klaar en worden ze weer teruggestuurd.
Niet geheel onbelangrijk.
Klik hier voor de actuele prijzen.
Vragen? Stel ze gerust.
06-11145162
Telefonisch contact opnemen?
Tijdens de werktijden is de werkplaats te
bereiken op het bovenstaand nummer.
Meteen een mail sturen?
Klik op het mailadres hierboven, stel je vraag en ik mail je zo snel mogelijk terug.
De werkplaats is gevestigd op:
Weertsgoed 8
5993 HT Maasbree
MADE WITH ❤︎ BY KLOPPR
De fase waarin het schoenen worden.
Hoe worden onderwerken gemaakt.
Het maken van onderwerken is fijn werk. Je moet vanaf het begin voorzichtig zijn met alle materialen omdat je bezig bent met het eindproduct.
Wanneer de drager van de schoenen samen met de orthopedisch schoenmaker het model gekozen heeft kom ik in beeld. De leesten, de supplementen, schachten met voering, leer voor de contrefort, eventuele randen en/of stootbanden, versteviging voor in de zool en de zolen worden mij aangeleverd. Met al die materialen samen kan ik de onderwerken maken.
Ik start door het supplement los te maken van de leest. Vanuit het supplement begin ik met opbouwen. Door eerst de binnenzool eronder te zetten en een versteviging aan de zool toe te voegen. Die versteviging is de gelengveer. Deze veer, een soort ijzeren strip, zorgt dat het niet gaat doorzakken. Met deze twee onder het supplement voeg ik het weer samen met de leest en komt de schacht over het geheel heen. De schacht is het overleer en de voeringleer samen.
Bij de aanlevering van de materialen zit ook altijd een blad met informatie over de uiteindelijke schoen. Aan de hand van dit blad kan ik zien welke hoogte de schacht uiteindelijk krijgt. Als de schacht netjes recht op leest zit. Dan ga ik hem oppennen. Met een stuk of zes spijkers zet ik de schacht vast op de binnenzool. Door ook de veters erin te rijgen kan ik het overleer dichtmaken en strak aan de leest laten sluiten. Een soort opspannen eigenlijk. Nu de schacht mooi aansluit knip ik de spijkers door. Daardoor blijft het voeringleer vastzitten en kan het overleer omhoog worden geklapt. Nu kan de voering helemaal goed worden vastgezet aan de hand van nietjes op de binnenzool. Ook de neus kan nu erop. Een versteviging aan de voorkant van de schoen.
Aan de achterkant komt de contrefort. Die contrefort wordt gemaakt van leer. Leer heeft van zichzelf een stevige eigenschap, maar door het leer wat dunner te maken en een uur in het water te leggen wordt het goed soepel om te verwerken. Na een uur in het water wordt deze ingestreken met lijm en aan de achterkant op de voering toegevoegd en klop ik de contrefort mooi in model. Dit moet nu een dag drogen.
De volgende dag kan ik door met het afwerken van de onderkant. Door een mooie rechte kant erin te maken en mocht het nodig zijn dan nog wat kurk toe te voegen om de onderkant af te werken. Uiteraard is dat afhankelijk van hoe de onderkant van gekozen model eruit ziet. Nu de onderkant ook af is kan het overleer weer terug naar beneden en ook mooi strak vastgemaakt worden aan de contrefort en de binnenzool.
Nu kan de afwerking aan de onderkant beginnen, maar dit is dan weer sterk afhankelijk van het uiterlijk van de schoen en de mogelijkheden daarin zijn groot. Als de schoen een rand heeft wordt dit eerst rondom gemaakt. Het kan ook een stootband zijn in plaats van een rand die komt dan weer wat hoger uit. Na deze stap wordt de hak geplaatst. Ook de hak heeft weer te maken met het uiterlijk van de schoen. De maten van de hak staan ook altijd vermeld op het informatieblad. Wanneer de hak erop zit kan de zool worden geplaatst en mooi rondom worden afgewerkt. Dan zijn de onderwerken klaar en worden ze weer teruggestuurd.
Prijzen
Niet geheel onbelangrijk.
Klik hier voor de actuele prijzen
Vragen?
Stel ze gerust.
06-11145162
Telefonisch contact opnemen?
Tijdens de werktijden is de
werkplaats te bereiken op het
bovenstaand nummer.
Meteen een mail sturen?
Klik op het mailadres hierboven,
stel je vraag en ik mail je zo snel
mogelijk terug.